Ciasto Oczy Carycy

Oczy mogą być piękne, ale czy smaczne? Spojrzenie może być słodkie, ale czy oczy mogą?;) Mogą;))) Ciasto o dumnej i nieco srogiej nazwie Oczy Carycy wypatrzyłam tutaj. Bardzo przypadło mi do gustu- zarówno wizualnie, jak i składowo. Przypomniał mi się od razu Łaciatek, na którego przepis znajdziecie u mnie i biszkopt do „Oczu(…)”wykonałam z tego właśnie przepisu. Sam przekładaniec to połączenie pysznej mlecznej masy, przełamanej orzeźwiającą galaretką i smakiem mocnej kawy, którą „upijamy” biszkopty. Całość zamknięta w dwóch blatach łaciatego ciasta zwieńczonego pyszną polewą z dodatkiem śmietany. Ciasto doskonale sprawdziło się podczas ostatnich upałów- jako słodki deser- ładnie się kroiło i poszczególne elementy dzielnie się siebie trzymały mimo tropikalnych temperatur;)
Składniki na biszkopt łaciaty:
białe:
6 białek
200 g cukru
50 g mąki pszennej
150 g mąki ziemniaczanej
1 łyżka octu
½ łyżeczki proszku do pieczenia
Białka ubijamy na sztywną pianę, dodajemy stopniowo cukier- ubijamy na sztywną bezę. Następnie dodajemy stopniowo pozostałe składniki i lekko, ale dokładnie mieszamy.
ciemne:
6 jaj
¾ szklanki cukru
szklanka mąki pszennej
2 łyżki kakao
1 łyżeczka proszku do pieczenia
Białka ubijamy na sztywno. Pod koniec dodajemy cukier i miksujemy na bezę. Następnie dodajemy żółtka i mieszamy. Na końcu dodajemy mąkę przesianą z proszkiem do pieczenia i kakao. Delikatnie, ale dokładnie mieszamy. Na formę nakładamy naprzemiennie po łyżce ciasta ciemnego i białego( koło siebie a potem ciemne na białym i odwrotnie). Całość delikatnie wyrównujemy z wierzchu. Pieczemy 45 minut w temp. 180 stopni. Studzimy. Kroimy na 2 równe blaty.
Składniki na masę:
2 budynie waniliowe
500 ml mleka
8 łyżek cukru * lub do smaku
cukier waniliowy
250 g masła roślinnego
W niewielkiej ilości mleka rozrabiamy budynie. Resztę mleka gotujemy z cukrami. Na gotujące wlewamy roztwór budyniowy. Studzimy. Miksujemy z masłem.
Polewa:
5 łyżek cukru
2 łyżki kakao
1 łyżka żelatyny rozpuszczonej w 2 łyżkach gorącej wody
125 g margaryny
5 łyżek śmietany 18 %
Wszystkie składniki oprócz śmietany( także rozrobioną żelatynę) przekładamy do garnka i rozpuszczamy na małym ogniu. Gdy składniki się połączą, zestawiamy z ognia , dodajemy śmietanę i dokładnie roztrzepujemy widelcem.
Dodatkowo:
2 agrestowe galaretki rozrobione w 700 ml gorącej wody
opakowanie okrągłych biszkoptów
filiżanka mocnej kawy( 2 łyżki kawy i cukru na 150 ml gorącej wody)
WYKONANIE:
blat ciasta łaciatego
 
½ masy
 
biszkopty nasączone w kawie
 
galaretka agrestowa
( przed nałożeniem drugiej części masy galaretka musi całkiem stężeć)
 
½ masy
 
blat ciasta łaciatego
 
polewa
Ciasto schładzamy w lodówce ok. 3-4 godziny 
Smacznego!

9 komentarzy:

  1. Jadłam kiedyś to ciacho, było smakowite! Tobie wyszło wspaniałe i na pewno przepyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak widać oczy mogą być smaczne i to bardzo :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piekę podobne ciasto, choć nie wiedziałam, że oryginał ma taką nazwę ;)
    http://nauczycielprywatnie.blogspot.com/2015/04/z-hitami.html

    OdpowiedzUsuń
  4. Robiłam kiedyś to ciasto i jest niezwykle smaczne :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Za każdym razem jestem oczarowana Twoimi ciastami, i tym razem nie jest inaczej :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Aleee ciasto piękne! A jakie pyszne! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wiele razy słyszałam o tym cieście i to same pochlebne opinie... I u Ciebie wygląda dostojnie, smakowicie, kusząco. Kiedyś zrobię, na pewno. :)

    OdpowiedzUsuń