Ciasto Stefanka

Mam wrażenie, że przepis na Stefankę jest stary jak świat:) Pamiętam jak dawno, dawno temu jadłam to ciasto na imprezach szkolnych typu „choinka”. Małej Marioli smakowało takie ciacho:) , dorosłej Marioli też smakuje;) To kruche, lekko miodowe w smaku blaty ciasta przełożone kremem na bazie kaszy manny. Ciasto jest bardzo „mleczne” w smaku( powiem Wam nawet, że lekko porównywalne do sernika gotowanego), ale jest także nuta cytrynki, która przełamuje to wrażenie. Najlepiej smakuje na 2, 3 dzień po wykonaniu: kruche mięknie i w ogóle nie czuć, że ciasto ma warstwy: jest miękkie a wykończenie kruchą polewą czekoladową przypadnie do gustu chyba każdemu:)
Składniki na ciasto kruche:
600 g mąki pszennej
¾ szklanki cukru
cukier waniliowy
3 łyżki miodu
3 łyżki mleka
200 g margaryny
2 jaja
2 żółtka
2 łyżeczki sody LUB 1 łyżeczka proszku do pieczenia
Z podanych składników zagniatamy ciasto.
Wkładamy na godzinę do lodówki. Dzielimy na 4 równe części. Każdą rozwałkowujemy cienko do wymiarów standardowej blachy do pieczenia i nakłuwamy widelcem.
Pieczemy po 15 minut w temp. 175 stopni( do zrumienienia). Studzimy.
Składniki na masę:
3 szklanki mleka
cukier waniliowy
szklanka cukru
8 czubatych łyżek kaszy manny
sok z 1 cytryny
kostka masła
Mleko gotujemy z cukrami i kaszą do zgęstnienia. Studzimy. Masło miksujemy na puch. Dodajemy przestudzoną masę z kaszy manny, miksując. 
Na końcu wlewamy sok z cytryny. Dokładnie miksujemy.
Nasączenie( opcjonalnie):
½ szklanki mocnej herbaty + kieliszek spirytusu
Polewa:
½ szklanki cukru
100 g margaryny
1 ½ łyżki kakao
2 łyżki wody
Podane składniki gotujemy ok 1 min.
WYKONANIE:
blat ciasta kruchego+ nasączenie
 
1/3 masy
 
blat ciasta kruchego +nasączenie+ 1/3 masy ( powtarzamy do wykończenia)
 
polewa
 
Ciasto odstawiamy do chłodu, najlepiej na noc. Po tym czasie idealnie się kroi i rozpływa się w ustach.
Smacznego!
Karnawałowe Słodkości!

17 komentarzy:

  1. Nie robiłam nigdy sam Stefanki, a to Twoje ciasto jest bardzo apetyczne. Porywam kawałek.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo je lubię, pysznie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  3. a u mnie w domu nigdy tego ciasta nie było, co więcej - nawet go nie jadlam... chyba się pora wprosić do Ciebie, Mariolu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mariola już odpalam miotłę i lecę do Ciebie na te pyszności :)))

    OdpowiedzUsuń
  5. "Wykończenie kruchą polewą czekoladową przypadnie do gustu..." - Twoja polewa jest idealna, nie widzę tam żadnej kruchości ;) Chyba wciąż myślałaś o tych kruchutkich plackach miodowych, co wcale nie dziwi mnie to, bo miodowe są super. Całość musi smakować bosko, porywam kawałek, cierpiąc teraz na niedosyt pieczenia i jedzenia słodkości! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Stefanka jest przepyszna polecam każdemu! piekłam ostatnio i przy pieczeniu myślałam o Tobie Mariolu, bo mi się już zawsze będziesz kojarzyła z przekładańcami - wychodzą Ci rewelacyjnie! tak trzymaj :)

    OdpowiedzUsuń
  7. A ile tego masła do masy ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, Kostka- standardowo w zasadzie:) Pozdrawiam i udanych wypieków:))

      Usuń
  8. Ja stefankę robię nieco inaczej. Nie używam kaszy mannej tylko budyń czekoladowy.

    OdpowiedzUsuń
  9. Co do masła, to trzeba było poprawić przepis. Ja znam to ciasto pod nazwą Placek Żywiecki

    OdpowiedzUsuń
  10. A ja do masy dodaje orzechy włoskie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, fajne połączenie, musi bajecznie smakować 😋Spróbuję przy kolejnym pieczeniu Stefanki🤗 pozdrawiam 😘

      Usuń
  11. Kiedyś piekłam to ciasto ,a dziś wracam i piekę placuszki już upieczone jeszcze ugotować kaszkę i zrobić krem trochę he modyfikuje na jeden placek nałożenie konfiturę z czarnej porzeczki i krem mam nadzieję że będzie dobrze smakowało ..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mniam, mniam-lubię takie modyfikacje z porzeczką w roli przełamania słodkości kremu👍 Daj koniecznie znać jak smakuje🤗 pozdrawiam Mariola 💗

      Usuń
    2. Smaruje co drugi placek cieniutko dżemem kwaskawym i na to masa z kaszy manny. Smak rewelacja, nie za słodki. Dżem zmienia, zaostrza smak

      Usuń
  12. Robię też bardzo wszystkim smakuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to takie ciacho klasyk🙂 też jedno z moich ulubionych świątecznych ciast, pozdrawiam Mariola 🤗

      Usuń